AS-SYAHID USTAZ IBRAHIM LIBYA
WONG FEI HUNG
Ustaz Ibrahim Libya merupakan
tokoh utama rakyat negara ini dalam penentangan terhadap ISA . Nama
sebenarnya ialah Ustaz Ibrahim b. Mahmood b. Hanafi b. Saman . Ibunya
bernama Sofiah bt Cik Nik b. Mohd Hassan . Dilahirkan di Kampung Charok
Putih , Mukim Siong , Baling Kedah pada pada tanggal 1 Julai 1942 . Beliau
adalah anak kedua dari lima
orang adik beradik .
Pendidikan awalnya bermula di Sekolah Melayu Weng ,
Baling ketika berusia 7 tahun . Pengajiannya di sekolah berkenaan
terbahagi kepada dua sesi iaitu pada waktu pagi sesi pengajian akademik biasa dan pada waktu petang sesi pengajian
agama Islam . Pada sebelah malamnya beliau belajar al-Qur’an dan berguru
daripada Ustaz Haji Abdul Ghani. Beliau juga agak aktif dalam kegiatan
sukan bola sepak dan sepak takraw di sekolah . Beliau memang dikenali
sebagai seorang pelajar yang tekun dan suka membaca di samping berjimat-cermat dalam
perbelanjaan . Ustaz Ibrahim Libya meneruskan pengajian
menengahnya di Sekolah Agama ( Pondok ) di Charok Putih iaitu Madrasah
Ittifaqiah . Selama 3 tahun di sekolah ini beliau telah dididik dengan ilmu
tauhid , tafsir , hadith , feqah dan sejarah Islam . Setelah itu beliau
menyambung pengajiannya di Madrasah Khairiah , Pokok Sena yang juga
dikenali sebagai Pondok Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin . Selama 8 tahun
di madrasah ini , beliau mendalami lagi ilmu-ilmu agama seperti Usul Feqh
, Tasawuf , Mantiq dan pelbagai ilmu lagi yang menyentuh tentang syariat Islam
. Bakatnya dalam pidato dan syarahan terserlah di sinidengan menyertai
beberapa pertandingan termasuklah pertandingan perbahasan ,syarahan dan
mentafsir al-Qur’an . Beliau juga mulai aktif dalam sukan seperti sepak
takraw dan badminton . Walaupun beliau bertubuh kecil namun kebolehan dan
bakatnya telah melonjakkan beliau sehingga menjadi Ketua Pelajar di Madrasah ini
. Beliau juga digelar Osman Walad kerana bentuk tubuh yang lebih kecil
berbanding rakan-rakannya yang lain . Setelah tamat pengajian di Madrasah ini
belai telah menyambung pengajian di Nilam Puri , Kota Bharu , Kelantan
pada tahun 1966 dan berjaya menamatkan pengajiannya dalam masa 2 malah
turut melepasi peperiksaan asy-Syahadah al-‘Aliah . Setelah itu beliau
melanjutkan pelajarannya ke Darul Ulum , Deoband , Saharanpur , Uttar Pradass
di India pada tahun 1968 . Di sini beliau telah memperolehi Ijazah Sarjana Muda
dengan kepujian dalam pengkhususan ilmu hadith . Beliau kemudiannya melanjutkan
pelajaran ke Universiti al-Azhar , Mesir dan memperolehi Ijazah Sarjana Muda
dalam Bidang Syariah . Kemudian beliau telah menyambung pengajiannya di Ma’ahad
Dakwah , Tripoli , Libya
dan memperolehi Ijazah Dakwah Tertinggi dalam masa 1 tahun . Setelah belajar di
sini , beliau mendapat gelaran Ibrahim Libya
dari teman-teman dan gelaran itu berpanjangan sehinggalah Ustaz Ibrahim Libya kembali ke Malaysia . Setelah 7 tahun
merantau di luar negara , akhirnya beliau telah kembali ke Malaysia dan ditawarkan berkhidmat di Pusat
Islam Malaysia
di bawah Jabatan Perdana Menteri sebagai Pegawai Dakwah . Beliau bertugas di
bawah seliaan Ustaz Ahmad Awang .
Setelah 3 tahun berkhidmat beliau telah
meletakkan jawatan dan kembali berbakti kepada masyarakat kampungnya . Ini
kerana beliau ingin memenuhi permintaan gurunya Lebai Yaakob , Charok Putih
yang mahu beliau membantunya menjadi pendidik di samping beliau sendiri merasai
tidak bebas berdakwah di dalam jawatan kerajaan tersebut . Setelah kembali
ke kampung , beliau aktif berceramah di seluruh negara dan membantu gurunya
mengajar agama . Beliau juga telah membuka madrasah sendiri yang dinamakan Madrasah
Islamiah Diniah di Kampung Memali . Pada masa yang sama , beliau mulai aktif
dalam PAS dan memegang beberapa jawatan penting di peringkat kawasan , daerah
dan negeri malah pernah diamanahkan sebagai Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri
Kedah . Beliau juga pernah bertanding sebagai calon PAS dalam pilihanraya umum
pada tahun 1978 dan 1982 di DUN Bayu . Ustaz Ibrahim Libya telah tewas dengan majoriti
300 undi . Keaktifan dan semangat beliau untuk berdakwah menjadi ancaman kuat
kepada penyokong-penyokong kerajaan dan ahli-ahli UMNO sehingga beliau difitnah
dengan pelbagai tohmahan .
Kemuncaknya beliau telah difitnah sebagai
pengganas dan melatih anak-anak murid untuk melakukan pemberontakan bersenjata
serta menghasut orang ramai menentang kerajaan secara terbuka . Tuduhan yang
dilemparkan kepada beliau belum dibuktikan melalui undang-undang negara yang
sedia ada namun beliau telah dianggap sebagai seorang penjenayah besar . Ustaz
Ibrahim Libya cuba untuk
ditahan di bawah ISA pada 1984 namun gagal ekoran beliau telah dipertahankan
oleh pengikut-pengikutnya dan sekali lagi percubaan untuk menangkapnya
dilakukan pada tahun 1985 . Pihak keselamatan telah mengarahkan sejumlah besar
pasukan polis termasuk unit Polis Hutan membuat kepungan bukan sahaja di
sekitar madrasah bahkan di seluruh Kampung Memali . Pihak polis telah membuat
sekatan jalan raya dan meminta asy-Syahid Ibrahim Libya untuk menyerah diri namun
beliau tetap teguh dengan pendiriannya untuk tidak menyerah diri kepada
pemimpin yang zalim . Akhirnya , pihak polis telah merempuh masuk ke dalam
kawasan madrasah beliau dengan sebuah kereta perisai Polis . Beliau telah
ditembak dengan kejamnya dan syahid bersama 13 orang pengikutnya yang lain .
Peristiwa berdarah ini lebih dikenali sebagai ‘ Tragedi Memali ’ dan tarikh 19
November 1985 pasti tidak akan dilupakan oleh mana-mana pendokong gerakan Islam
di Malaysia .
Allahuakbar..!!
sumber dr blog hamba Allah
----------------------------------------------------------------------------------
WONG FEI HUNG
Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film Once Upon A Time in China . Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong , Jet Li. Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung?
Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli
Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China
oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan
jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan
Komunis di China.
Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong)
dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek
Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan
dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab-
kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.
Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu) . Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi. Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.
Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu) . Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi. Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.
Kombinasi antara pengetahuan ilmu perubatan tradisional dan teknik
beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat
keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada
masa itu. Karena itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati dan mengidolakan
Keluarga Wong.
Pesakit klinik keluarga Wong yang meminta bantuan perubatan
umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar kos perubatan.
Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pesakit yang datang dengan
sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah memilih bulu dalam membantu, tanpa
memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pilih kasih. Secara rahsia,
keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan
Dinasti Ch'in yang rasuah dan penindas. Dinasti Ch'in ialah Dinasti yang
merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini
dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya
banyak yang memeluk agama Islam.
Wong Fei-Hung mula mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada
Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang
kemudian mengajarnya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung berjaya
melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang menjadi lagenda. Dasar-dasar
jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung
Hei-Kwun, abang seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar
Shaolin yang terlepas dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh
pemerintahan Dinasti Ch'in pada 1734.
Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang
hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch'in yang datang dari Manchuria (sekarang
kita mengenalnya sebagai Korea ). Jika saja pemerintah Ch'in tidak meminta
bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepun),
pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu nescaya akan berjaya mengusir
pendudukan Dinasti Ch'in.
Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru
pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli
perubatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berjaya mengembangkannya menjadi
lebih maju. Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil
membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar
Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangan kosong, Wong
Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata. Masyarakat Canton
pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia
seorang diri dengan hanya memegang tongkat berjaya menewaskan lebih dari 30
orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejam di Canton yang mengeroyoknya
karana ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.
Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai
cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia
Canton . Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena isteri-isterinya meninggal
dalam usia pendek. Setelah isteri ketiganya meninggal, Wong Fei-Hung memutuskan
untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang
perempuan muda yang kebetulan juga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian
menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar
beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.
Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat
Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela
kaum mustad'afin (tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan
mereka. Siapapun dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan
dilawannya dengan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya. Wong
Fei-Hung meninggal dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal
sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah
kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima
di sisi Allah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita,
generasi muslim yang hidup setelahnya. Amin.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ULAMA Besar Terengganu pada abad ke-19, Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tokku Paloh Idrus, turut dikenali sebagai wali Allah yang penuh keramat serta sangat ditakuti penjajah.Diceritakan pada suatu ketika, Britishcuba
berunding dengan Sultan Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin III supaya
membenarkan mereka menduduki kawasan Bukit Besar tetapi baginda menyuruh
penjajah itu menemui Tokku Paloh.Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus (Tok KU Paloh). Baginda menyebut, "Terengganu ini ada tuannya, hendaklah
berunding dengan tuannya terlebih dulu," yang mungkin bermaksud bahawa
Tokku Paloh adalah orang yang lebih berhak memutuskan permintaan berkenaan.
Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pegawai British kemudian bergerak ke rumah ulama itu untuk berunding. Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh 'mengambil' Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.
Tahun lahir Tok Ku Paloh itu sama dengan tahun lahir Syeikh Wan Muhammad Zain al-Fathani (lahir 1233 H/1817 M). Beliau ini ialah datuk kepada Haji Wan Ismail al-Fathani. Hubungan antara Haji Wan Ismail al-Fathani, Kadi Jambu, dengan Tok Ku Paloh hanyalah kesinambungan hubungan yang terjalin sejak zaman datuknya itu, dan meneruskan hubungan antara Tok Ku Paloh dengan ayah beliau, iaitu Syeikh Ahmad al-Fathani. Darah perjuangan Tok Ku Paloh dalam memperjuangkan Islam dan bangsa Melayu tidak dapat dinafikan mempunyai kesan tersendiri dalam tubuh Syeikh Ahmad al-Fathani. Isu kemaslahatan Islam dan bangsa Melayu yang menghadapi pelbagai masalah penjajah pada zaman itu perlu dilihat dalam konteks hubungan antara Syeikh Ahmad al-Fathani, Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III, Terengganu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TOK KU PALOH
ULAMA Besar Terengganu pada abad ke-19, Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tokku Paloh Idrus, turut dikenali sebagai wali Allah yang penuh keramat serta sangat ditakuti penjajah.Diceritakan pada suatu ketika, British
Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pegawai British kemudian bergerak ke rumah ulama itu untuk berunding. Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh 'mengambil' Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.
"Kalau untuk mencampuri urusan
pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun tapi kalau
hendak tanah, silakan. Isikan ke dalam armada tuan sebanyak mana yang pihak
British mahu, ambillah tanah," demikianlah jawapan ulama besar itu.Mendengar
jawapan sindiran ulama itu, British berasa sakit hati dan cuba
menunjukkan kemarahan mereka dengan bangun daripada kerusi yang diduduki. Akan
tetapi, dengan izin Allah, secara tiba-tiba kerusi yang diduduki penjajah
melekat di punggung mereka. Lalu Tokku Paloh menyindir, "Bukan Bukit Besar
saja yang kamu mahu ambil, tapi kerusi saya pun kamu mahu ambil juga?"
sekali gus menyebabkan British beredar dengan perasaan malu.
Selepas peristiwa itu, British cuba berunding
untuk kali kedua dan proses itu diadakan di atas kapal perang mereka yang
besar. Ia bertujuan untuk mengugut ulama itu secara psikologi kononnya British
memiliki angkatan perang yang besar dan mampu menyerang Terengganu jika hasrat
mereka menduduki negeri itu dihalang. Mereka menjemput Tokku Paloh ke kapal
berkenaan tetapi ulama itu mengatakan bahawa kapal perang besar itu tak mampu
bertahan jika beliau naik. Pihak British kemudian ketawa mengejek sebaik
mendengar kata Tokku Paloh. Ulama itu kemudian naik ke kapal berkenaan dan
dengan izin Allah juga, setiap kali Tokku Paloh menyengetkan serbannya ke kanan
atau ke kiri, maka kapal besar itu turut senget. Keadaan itu mencemaskan pihak
British sehingga mereka membatalkan rundingan itu serta merta.
Pada masa yang lain pula, penjajah itucuba menghampiri perairan
Terengganu tetapi mereka mula ketakutan sebaik melihat negeri itu dijaga
pahlawan Melayu yang siap bersenjata sejauh mata memandang. Keadaan itu
menyebabkan mereka takut menjajah Terengganu selagi Tokku Paloh masih hidup.
Hubungan beliau sangat erat dengan Haji Wan Ismail bin Syeikh Ahmad al-Fathani,
iaitu Kadi Jambu. Walau bagaimanapun, Haji Wan Ismail al-Fathani (lahir 2
Jamadilawal 1304 H/27 Januari 1887 M) dari segi perbandingan umur adalah
peringkat cucu kepada Tok Ku Paloh (lahir 1233 H/1818 M).
Pada masa yang lain pula, penjajah itu
Tahun lahir Tok Ku Paloh itu sama dengan tahun lahir Syeikh Wan Muhammad Zain al-Fathani (lahir 1233 H/1817 M). Beliau ini ialah datuk kepada Haji Wan Ismail al-Fathani. Hubungan antara Haji Wan Ismail al-Fathani, Kadi Jambu, dengan Tok Ku Paloh hanyalah kesinambungan hubungan yang terjalin sejak zaman datuknya itu, dan meneruskan hubungan antara Tok Ku Paloh dengan ayah beliau, iaitu Syeikh Ahmad al-Fathani. Darah perjuangan Tok Ku Paloh dalam memperjuangkan Islam dan bangsa Melayu tidak dapat dinafikan mempunyai kesan tersendiri dalam tubuh Syeikh Ahmad al-Fathani. Isu kemaslahatan Islam dan bangsa Melayu yang menghadapi pelbagai masalah penjajah pada zaman itu perlu dilihat dalam konteks hubungan antara Syeikh Ahmad al-Fathani, Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III, Terengganu.
Tok Ku Paloh dirahmati berumur
panjang. Beliau meninggal dunia pada bulan Zulhijjah 1335 H/September 1917 M.
Bererti ketika meninggal dunia Tok Ku Paloh berusia sekitar 102 tahun menurut
perhitungan tahun hijrah atau 100 tahun menurut tahun masihi. Nama penuh beliau
ialah Saiyid Abdur Rahman bin Saiyid Muhammad bin Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus.
Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus mempunyai beberapa nama gelaran, yang paling
popular ialah Tok Ku Paloh. Gelaran lain ialah Engku Saiyid Paloh, Engku Cik,
Tuan Cik dan Syaikh al-Islam Terengganu. Tok Ku Paloh mempunyai beberapa orang
adik-beradik. Ada
yang seibu sebapa dan ada juga yang berlainan ibu. Adik-beradik kandung Tok Ku
Paloh ialah Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus yang digelar dengan Engku Saiyid
Seri Perdana, Saiyid Ahmad al-Aidrus digelar Tok Ku Tuan Ngah Seberang Baruh
dan Saiyid Mustafa al-Aidrus yang digelar Tok Ku Tuan Dalam.
Beliau ialah seorang ulama dan Ahli
Majlis Mesyuarat Negeri semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III.
Adik-beradiknya selain yang disebut itu ialah Tuan Embung Abu Bakar atau
digelar dengan nama Tuan Embung Solok atau Tok Ku Tuan Kecik, Tuan Nik (Senik).
Antara nama-nama tersebut, ramai yang memegang peranan penting dalam Kerajaan
Terengganu tetapi nama yang paling masyhur ialah Tok Ku Paloh.
Pendidikan
Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus atau Tok
Ku Paloh berketurunan ‘Saiyid’. Oleh itu sudah menjadi tradisi keturunan itu
untuk lebih mengutamakan usaha mempelajari ilmu-ilmu daripada orang yang
terdekat dengan mereka. Ayah beliau, Saiyid Muhammad al-Aidrus atau Tok Ku Tuan
Besar, pula merupakan seorang ulama besar yang mempunyai kedudukan tertinggi
dalam urusan Islam di Terengganu. Dapat dipastikan Saiyid Abdur Rahman
al-Aidrus telah belajar pelbagai bidang ilmu daripada orang tuanya sendiri.
Hampir semua orang yang menjadi ulama
di Terengganu pada zaman itu memperoleh ilmu melalui jalur daripada ulama-ulama
yang berasal dari Patani. Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus, selain belajar
daripada ayahnya, juga berguru dengan Syeikh Wan Abdullah bin Muhammad Amin
al-Fathani atau Tok Syeikh Duyung (lihat Utusan Malaysia , Isnin, 6 Mac 2006). Saiyid
Muhammad al-Aidrus atau Tok Ku Tuan Besar dan Tok Syeikh Duyung bersahabat baik
dan sama-sama belajar daripada Syeikh Abdul Qadir bin Abdur Rahim al-Fathani di
Bukit Bayas, Terengganu. Mereka juga sama-sama belajar dengan Syeikh Daud bin
Abdullah al-Fathani di Mekah.
Dalam artikel ini saya terpaksa
menjawab satu e-mel dari Brunei Darussalam yang bertanyakan apakah Syeikh Daud
bin Abdullah al-Fathani berketurunan Nabi Muhammad s.a.w.? Sepanjang dokumen
yang ditemui ada tulisan meletakkan nama ‘Wan’ pada awal nama beliau. Ada saudara pupu saya di
Mekah memberi maklumat bahawa beliau menemui satu catatan Syeikh Ismail
al-Fathani (Pak De ‘El al-Fathani) bahawa ulama Patani itu juga berketurunan
marga ‘al-Aidrus’.
Sejak dulu saya mengetahui ada catatan
lain menyebut hal yang sama bahawa Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan
Syeikh Abdul Qadir bin Abdur Rahim al-Fathani di Bukit Bayas, Terengganu juga
termasuk marga ‘al-Aidrus’. Dengan keterangan ini bererti antara ulama Patani
dengan ulama Terengganu yang diriwayatkan ini selain ada hubungan keilmuan
mereka juga ada perhubungan nasab.
Perjuangan
Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus (Tok Ku
Paloh) melanjutkan pelajarannya di Mekah. Di sana beliau bersahabat dengan
Syeikh Muhammad Zain bin Mustafa al-Fathani, Syeikh Abdul Qadir bin Abdur
Rahman al-Fathani, Syeikh Nawawi al-Bantani, Syeikh Nik Mat Kecik al-Fathani
(kelahiran Sungai Duyung Kecil, Terengganu) dan ramai lagi. Antara orang yang
menjadi guru mereka di Mekah ialah Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan dan Syeikh
Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki.
Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus setelah
pulang dari Mekah memusatkan aktivitinya di Kampung Paloh, Terengganu. Menurut
Muhammad Abu Bakar, Kampung Paloh didatangi orang daripada pelbagai jurusan,
bukan saja dari sekitar Kuala Terengganu, tetapi juga dari Kelantan, Pahang dan
Patani (Ulama Terengganu, hlm. 181). Diriwayatkan bahawa salah seorang murid
Tok Ku Paloh ialah Sultan Zainal Abidin III. Riwayat lain pula mengatakan
antara muridnya yang terkenal dan menjadi pejuang antipenjajah ialah Haji Abdur
Rahman Limbung dan Tok Janggut.
Tok Ku Paloh ialah ulama yang tidak
takut menanggung risiko tinggi dalam perjuangan demi mempertahankan Islam dan
bangsa Melayu. Beliau melindungi pejuang-pejuang Islam dan Melayu yang bermusuh
dengan penjajah Inggeris pada zaman itu. Semangat jihadnya sungguh indah,
menarik dan ada hembusan segar seperti yang diriwayatkan oleh Muhammad Abu
Bakar.
Katanya: “Dalam Perang Pahang,
penentang-penentang British yang dipimpin oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat
Kilau hampir-hampir menyerah diri setelah mengalami tekanan daripada kerajaan.
“ Pada Mei 1894, mereka menghubungi
Tok Ku Paloh, dan mendapat simpati daripada ulama tersebut. Ini bukan sahaja
memberi nafas baru kepada perjuangan mereka, tetapi mereka juga diberi
perlindungan di Paloh serta diajar ilmu untuk menentang musuh mereka di Pahang.
Hugh Clifford dalam pemerhatiannya mengatakan Tok Ku Paloh telah menyeru
pahlawan-pahlawan itu melancarkan perang jihad.
“Hasil semangat baru yang diperoleh
daripada Tok Ku Paloh, serta penambahan kekuatan, pasukan pahlawan menjadi
lebih besar dan tersusun.” (Ulama Terengganu, hlm. 184)
Daripada riwayat ini, kita dapat
mengambil iktibar berdasarkan peristiwa dunia terkini bahawa ramai tokoh Islam
menjadi pejuang Islam dan bangsanya, dan ramai pula yang menjadi pengkhianat. Afghanistan , Iraq ,
Palestin dan Lebanon
menjadi sasaran bom yang dilancarkan oleh bangsa-bangsa bukan Islam. Ada ramai pejuang Islam di sana . Pengkhianat pun banyak. Bangsa kita,
bangsa Melayu yang beragama Islam, patut mencontohi perjuangan bijak Tok Ku
Paloh. Janganlah ada manusia Melayu yang khianat terhadap agama Islam dan
bangsanya.
Tok Ku Paloh sangat berpengaruh
terhadap murid dan saudara ipar beliau iaitu Sultan Zainal Abidin III. Beberapa
pandangan dan nasihat Tok Ku Paloh kepada Sultan Zainal Abidin III tentang
pentadbiran kerajaan banyak persamaan dengan surat-surat dan puisi Syeikh Ahmad
al-Fathani kepada Sultan Terengganu itu. Semasa Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal
Abidin III masih hidup, Inggeris tidak berhasil mencampuri pentadbiran negeri
Terengganu. Tok Ku Paloh wafat pada bulan Zulhijjah 1335 H/September 1917 M dan
Sultan Zainal Abidin III mangkat pada 22 Safar 1337 H/26 November 1918 M.
Sesudah itu, tepat pada 24 Mei 1919 M barulah Inggeris dapat mencampuri
kerajaan Terengganu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan